Mukaddimah

NamaMu yang Indah

Monday 11 July 2011

JALINAN KASIH SESAMA MANUSIA


Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda yg brmksud ;
“Sesungguhnya Allah berfirman pda Hari Kiamat”
Allah :
Wahai manusia, Aku sakit tapi kamu tidak menjengukKu 
Manusia :
Bagaimana aku dapat menjengukMu sedangkan Engkau Tuhan semesta alam?
Allah :
Taukah kamu bahawa hambaKu, polan bin polan sakit tapi kamu tidak menjenguknya. Padahal seandainya kamu menjenguknya, nescaya kamu mendapatiKu di sisinya. Wahai manusia, Aku minta makan kepadamu tapi kamu tidak mmberi makan kpdaKu
Manusia :
Bagaimana aku boleh mmberi makan kpdaMu sedangkan Engkau Tuhan smesta alam?
Allah :
Tidakkah kamu tahu bhawa hambaKu, polan bin polan meminta makan kpadamu, tapi kamu tidak mmberi makan kpdanya. Tahukah kmu, sekiranya kamu mmberi mkn kpdanya, nscaya kamu mndapat pahala di sisiKu. Wahai manusia, Aku meminta minum drpadamu tapi kamu tidak memberi minum kepadaKu
Manusia :
Bagaimana aku boleh mmberi minum kpdaMu sedangkan Engkau Tuhan semesta alam?
Allah :
Tahukah kamu bahawa hambaKu ,polan bin polan meminta minum dripadamu tapi kamu tidak mmberinya minuman. Padahal seandainya kamu mmberi minum kpdanya, nescaya kamu mndapati pahala di sisiKu. (Riwayat Muslim)


I
ndahnya
 slam dalam mendidik tingkah zahir dan jiwa batin agar unggul dengan sifat mahmudah.
Mengajak agar berbuat baik sesama manusia serta makhluk Allah, Tuhan Semesta Alam..Tidak lengkap seseorang muslim itu andai dia hanya berhubungan baik dengan Allah yang Esa..,Namun bertingkah buruk, bertikam lidah, bertegang leher sesama manusia, lagi lagi saudara seagamanya..
Kekasih Allah, Muhammad bin Abdullah menyeru kita supaya sentiasa ziarah-menziarahi, berbuat ehsan, menabur budi dan tingkah yang baik lagi mesra sesama jiran tetangga sepertimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dari Abu Hurairah.
Pernah ada seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW lalu berkata;
“Wahai Rasulullah SAW, tunjukkanlah kepadaku suatu amalan yang apabila aku mengerjakannya akan memasukkan aku ke dalam syurga.”
Baginda pun berkata, “Jadilah engkau orang yang muhsin (selalu berbuat baik).”
Dia bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana saya mengetahui bahawa saya adalah orang muhsin?”
Lantas baginda menjawab, “Tanyalah tetanggamu, jika mereka mengatakan kamu adalah orang yang baik, maka kamu adalah orang yang baik; sebaliknya jika mereka mengatakan engkau adalah orang yang jelek, maka engkau adalah oran yang jelek.”
Allah SWT turut berfirman dalam surah An-Nisa (4):36 yang berbunyi ;
“Allah tidak menyukai orang2 yang sombong dan membangga-banggakan diri”
Justeru, didiklah jiwa kita untuk menyayangi dan saling mengasihi sesama hamba Allah..
Rajin2kanlah diri menziarahi rakan2 dan jiran tetangga, terutamanya apabila mereka berada dlm kesusahan serta memerlukan prihatin dan bantuan kita. Jadilah tangan yang berada di atas untuk memberi, bukannya di bawah untuk menerima. Bersedekahlah selagi mampu, kerana sedekah itu jalan ibadah paling mudah untuk mendapat pahala di sisiNya. 
Membantulah kerana Allah. Menghulurlah kerana Allah.
InsyaAllah, al-Khaliq pasti berikan pulangan amal baik itu di Akhirat kelak.
HablumminAllah ~~ Hablumminannas
Sama2 kita mantapkan kedua-duanya, InsyaAllah.. :)

No comments:

Post a Comment